Projektit
Syksy 2024
Silloin kun sai ensi kosketuksen projekteihin, ajatteli että voi että mitä tylsää touhua. Nyt joudun täysin perumaan sanani. Ajattelin ettei niistä ole opinnollisesti mitään hyötyä verrattaen vaikka kursseihin. Kyllä on sillä itse voi päättää ja pääsee vielä toteuttamaan oppia käytännön kautta. Olen ollut muutamalla kurssilla vain että voin tajuta että osaan jo ne asiat.
Minulle on tullut selväksi se että kuinka tärkeää on kiinnittää huomiota nimenomaan hallinnollisiin asioihin. Inspiraatio oli tässä kohtaa parhaimmillaan. Pidin erittäin paljon siitä kun sai kehittää projektin sisäisiä toiminta tapoja. Opin nauttimaan prosessista. Ennen vain hyväksyin sen. Reflektoidessani tätä tajuan ettei minulla ole jäänyt mikään oppi saamatta vaikka välillä haluan niin kuvitella. En ole mukamas tehnyt mitään. Välillä joissain on isompi panos kuin toisissa. Olisin voinut olla parempi, se ei silti pois sulje aikaansaannoksiani.
Kokemuksine kautta negatiivisten ja positiivisten oppii parhaiten ja pystyy jäsentelemään ja sisäistämään sekä arvostamaan itse matkaa. Unohda päämäärä nauti matkasta toista vastaavanlaista ei välttämättä löydä.
Kevät 2025
Kevät on mennyt hurjaa vauhtia. Projektit ovat olleet pääosassa. Kursseja en ole tehnyt ollenkaan. Tällainen tekemisen rytmi on sopinut minulle erittäin hyvin. Tasapainoista tekemistä jossa kuitenkaan päivän tunnit eivät ole täysi. Minulla on jokaisessa projektissa ollut hieman erilaisia rooleja.
Tavoitteeni keväälle oli olla projekti päälikkönä, sen tavoitteen täytin. Sain sen kautta paljon oppia sekä kosketuspintaa harjoitteluun. Olen todennut sen että haluan tulevaisuudessa suuntautua esihenkilön tehtäviin.
Osallistuin myös tapahtumaan vapaa-ehtoisena, UMK. Sieltä tärkein oppi oli kyllä asiakaskokemuksen tärkeys ja sen toimivuus. Tapahtuma oli juhla ei vain yksi keikkai muiden joukossa. On parempi että on liikaa työntekijöitä kuin liian vähän. Pääsin näkemään kuinka hyvin jokainen oli sitoutunut tehtäväänsä ja että sillä oli avikutusta. Ongelmia tai hjaasteita ei muodostunut päivänä ollenkaan. Sosionomin näkökulmasta on tärkeää osallistua tällaisiin tapahtumiin, asikasymmärrys ja ympäristöhavannointi kehittyy.
Kevään huipennukseksi lähden Saksaan, koulun tarjoama projekti matka 3 op. Tämän prosessin aikana olen oppinut käyttämään hyödyksi jo valmiiksi oppimaani. Tähän piti kehittää kestävän kehityksen näkökulmasta projekti. Pystyn käyttämään jo valmiita pohjia jotta voin muodostaan uuden. Haluan siis jatkossakin oppia vanhojen/jo olemassa olevien asioiden hyödyntämistä uusiksi. Kaikkea ei tarvitse aina innovoida uusina kun edellisiinkään ei olla paneuduttu tarpeeksi.
Tässä tietenkin pääsee harjoittelemaan miten matkustetaan yksin, varataan matkat, viestitään ja laskutetaan.
Olen todennut sen että asettamalla ainakin 3 tärkeää tavoitetta, tekeminen on johdonmukaista ja opinnot etenee. Sitten ehkä jossain vaiheessa itselle selkenee mitä tulevaisuudessa työkseen tekeen.
Tavoitteeni keväälle 2025 olivat: Yhteen uuteen erilaiseen tapahtumaan osallistuminen, projektipäälikkönä oleminen ja oman viesitnnän kehittäminen.
Nämä tavoitteet toteutuivat: UMK, Varhaissote–projekti ja Viestinnän –projekti.
On mukavaa ja motivoivaa huomata tällaista kehittymistä tavoitteiden asettamisen myötä.


WineCrafter Teiskon Viini Tampere 2023
- Projektissa tuotettiin peli mainonnan keinoksi toimeksiantajalle.
- Projekti kesti 6 kk
- Pelillä osallistuttiin koulun kilpailuun, sillä voitettiin ensimmäinen sija.
- Peli sai asiakkailta paljon kehuja.
- Opimme tiimityöskentelyä ilman kattavaa kokemusta projektityöskentelystä.
- Vakituiset palaveriajat tiimin ja toimeksiantajan kanssa.
- Kattavaa suunnittelua projektin onnistumisen eteen.
- Opin että tiimi työskentelee yhdessä eikä yhden ihmisen johdolla.
- Olin yksi graafikoista ja opin käyttämään piirtoalustaa ja Kritaa.
- Projektiin hypättiin melko vähäisellä osaamisella, onneksi työelämä oli antanut mukaan hyvää pohjaa.

Ainekerho VETO-kerho Hallitus 2024
- Hallitustoiminta, edunvalvontatehtävissä veto-kerhossa
- Kokousten pitäminen säännöllisesti ja esityslistan mukainen sisältö.
- Kerholle maskotin teettäminen, It-palvelut ja graaffinen suunniottelu.
- Tapahtumien järjestäminen, kerhon edustaminen niiden kautta.
- Yhteisöllisyyden edistäminen.
- Tiimin yhteinen ryhmähenki ja sen tärkeys hallitus toiminnassa.
- Ainekerhossa olen todella päässyt hakemaan suuntaa, minkälaisista tehtävistä nauti.
- Kehitin yhteisölllisyyttä luomalla ja järjestämällä tapahtumia.

Vuosijuhla tutkinnolle 2024
- Projekti jossa tähän mennessä suurin budjetti koko tutkinnossa.
- Konfliktien ratkominen.
- Haasteiden ratkominen
- Suunnitelmien mukainen juhla
- Palautteen antaminen ja siitä keskustelu.

SBSC Kuparitarha Oy Tampere Coper Lounge 2024–2025
- Projekti jossa hyvinvointi, opintopisteet ja komissio kohtasivat.
- Toimeksiantajalle kassavirran luominen niin että projekti tiimin arvot toteutuvat.
- Hallinnolliset asiat hoidettiin ensin kuntoon ja sitten vasta innovointi.
- Luotiin arvot ja säännöt projekti tiimille
- Sovittiin vakio aika palavereille.
- Luotiin Trello taulu jotta nähtiin mitä kukakin teki.
- Projektin hallinnalliset It asiat kuntoon. Työnteko johdonmukaista.
- Vaihdettiin välillä palaveripaikkaa joka piristi tekemistä.
- Tasaiset tapaamisajat toimeksiantajan kanssa.
- Projektin esittäminen eli pitchaaminen.
- Projektitiimi sai toisen toimeksiantajan- Kati Mehtälä, Toinen tulevaisuus, Meidän lapset
- Tiimin tyyli tekemiseen muuttui kun ryhmän koko muuttui suuremmaksi. Mukaan tuli myös Restonomeja.
- Kaikki on periaatteessa myyntiä, aihe vaan aina eri.
- Roolini muuttui joka aiheutti motivaation laskua
- Tässä projektissa en osannut tänä keväänä sanoa miten katsoisin sitä sosionomin näkökulmasta.
- Yhteiskunnalliinen aihe ja sen myyminen ja tietoisuuden lisääminen. (Kiusaamisväkivalta)
- Projektinhallinnan näköulmasta, sovitut tavat eivät toimineet näin isolla tiimillä (11), tässä tärkeää olisi ollut että projektipäälikkö ei tee tiimiläisten tavoin työtehtäviä.

OTE-opinnot 2024–2025 TAMK
- Kartoitettiin opiskelijoiden tarve ja toteutettiin ote opinnot niille jotka ovat uhassa jättää opiskelut kesken.
- Toimeksiantajana TAMK johto.
- Markkinointi materiaalien teko.
- Suunnitelma opintojen kululle.
- Vertaisvalmentaminen, mahdollistaminen ja ohjaaminen.
- Säännöllisten tapaamisten järjestäminen.
- Johtava valmennus sparraus jotta opitaan kohtaamaan ihmisiä paremmin.
- Herätellä opiskelijoiden ajatuksia siitä mitä tulevaisuuden opiskelu voi omalla kohdalla olla. Ollaan heidän tukena omien kokemuksien kautta.
- Palautteen saaminen on erittäin tärkeää
- 1 opiskelija hakee siirtohaulla VETO:on.
- Opiskelijat ovat saaneet vertaistukea ja ovat löytäneet tulevaisuudelleen uutta suuntaa.
- Kansainvälistä opastus mahdollisuutta, yksi opiskelija ei suomalainen.
- Muiden vertaisvalmentajien kanssa konseptin kehittämistä yhdessä.
- Tiimistä ei tarvitse lähteä vaikka ei pystyisi juuri sillä hetkellä panostamaan yhtä paljon kuin muut siitä täytyy vain olla läpinäkyvä.
- Sosionomin näkökulmasta ihmisten auttaminen ja heille ratkaisujen löytäminen tuntuu omalta jutulta.

Viestintä–projekti
- Verkostoissa oppimisen ja osaamisen tutkinnon sisäinen viestintä.
- Teams:sin hallinnoiminen niin että se on selko kielinen ja ymmärrettävissä opiskelijoille sekä valmentajille. Jokainen löytää järjestelmällisesti etsimänsä tiedon. Helppokäyttöinen ja informatiivinen alusta.
- Projekti perjantai päivien fasilitoiminen ja suunnittelu, niin että ne palvelevat opsikelijoiden tarvetta kokoontua koko tutkinnon turvin.
- Projekti kickoffin ja projektikarkeloiden järjestäminen tutkinnolle. Paljon kontaktoimista ja suunnittelua. Niin sanottua tapahtuman järjestämistä.
- Viestinnän tärkeys näin isolla kokoonpanolla. Viestimistä täytyy suunnitella jonkin verran etukäteen.
- Mahtava tiimi jossa jokainen sitoutuu tehtäväänsä ja voi luottaa tekemiseen omaan sekä muiden.
- Viestintää on hyvä ja tärkeää harjoitella.
- Omaa kommunikaatiota joutuu ja kannattaa kyseenalastaa sillä muutkin sitä jossain vaiheessa tekee. Tässä on oppinut perustelemaan johdonmukaisesti oma viestintää sekä kommunikaatiota muille. Sen minkä viestit osaan kommunikoida sekä perustella.
- Sosionomin näkökulmasta, arvostava ja ymmärrettävä viestintä muodostaa turvan tunnetta ammattilaisen ja asiakkaan välillä.
- Viestinnässä todennäköisesti tulee aina muutoksia.

Varhaissote
- Projekti päälikön rooli, ajatus omasta johtajuudesta ja sen testaaminen käytännössä. Samalla kokemus lyhytversioharjoittelusta varhaiskasvatuksen parissa.
- Tutustutettiin lapset teknologiaan Sote Virtual Lab:issa. Vehmaisten eskarista tuli ryhmä tutustumaan Tampereen ammattikorkeakoululle.
- Tautatutkimusta varhjaiskasvatuksesta, teknologian hyödyntämisestä ja palvelumuotoilusta.
- Projektitiimin ohjaaminen ja siitä hyvän palautteen saaminen.
- Projektipäällikkönä olin johdonmukainen, luotettava, määrätietoinen, tarkka, ymmräväinen ja arvostava. Tominnassani otin huomioon yksilölliset tarpeet sekä resurssit. Olin aina tarvittaessa saatavilla. Pidin huolen että hommat hoidetaan, ohjasin mutten määrännyt. Tämän kokemuksen myötä voin sanoa että haluan tulevaisuudessa toimia johto tehtävissä. Tärkein huomio tästä työtehtävästä oli että täytyy osata oikeasti kuunnella ja auttaa toisia suorittamaan työtehtävänsä parhaan potenttiaalinsa mukaan.
- Verkostoituminen ammattikorkeakoulun ulkopuolelle, Vehmaisten eskari ja Sote Virtual Lab.
- Harjoittelun aspektin hakeminen erilaisista käytännön ratkaisuista.
- Sosionomin näkökulmasta hyvä johtaja on luotettava ja turvallinen työympäristön jäsen. Hän ei vain määrää miten ja milloin asiat hoidetaan. Hänen tehtävä on varsinkin sote alalla ottaa vastuu tekijöistään ja heidän vaikutuksestaan hoidettavaan kohteeseen.